![Banner asbestinventarisatie](https://primary.jwwb.nl/public/n/h/p/temp-aexnohwedwvjrltelfvy/rim9z1/asbest-2-1.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=1912%2C192%2Cx4%2Cy0%2Csafe&width=1085&height=109)
(Bij verkoop)
Het asbestattest in een notendop
Wanneer verplicht?
- Vanaf 23 november 2022 verplicht bij verkoop (ook bij recht van vruchtgebruik, recht van erfpacht, opstalrecht of zakelijk recht van gebruik)
- Verplicht voor panden met bouwjaar 2000 of ouder
- Niet alleen voor residentieel vastgoed! Ook verplicht voor winkels, horeca, kantoren, industriegebouwen, ...
- Op 31 december 2031 moet elke eigenaar van een constructie met bouwjaar 2000 of ouder over een geldig asbestattest beschikken
![](https://primary.jwwb.nl/public/n/h/p/temp-aexnohwedwvjrltelfvy/rxsldv/1-13.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=1080%2C1080%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=345&height=345)
Hoe lang geldig?
- Standaard 10 jaar geldig
- Geldigheidsduur in te korten tot 5 jaar wanneer er sprake is van minstens één asbesthoudend materiaal met hoog materiaalrisico
- Verstrijkt de geldigheidsduur, dan vervalt (de geldigheid van) het attest automatisch
Niet in publiciteit.
- Geen melding informatieplicht in de publiciteit
(immozoekertjes of verkoopbord) - Enkel geldig attest aan de kandidaat-koper meedelen bij
het sluiten van een onderhandse verkoopovereenkomst
Niet vereist bij huur.
Voor het verhuren van een onroerend goed is geen asbestattest vereist
Appartementsgebouw.
- Twee asbestattesten voorleggen: (1) dat van de gemeenschappelijke delen en (2) dat van de individuele kavel
- Voor de gemeenschappelijke delen zijn asbestattest en informatieplicht bij overdracht pas verplicht vanaf 1/05/2025
- Vanaf 31/12/2026 moet iedere VME beschikken over een asbestattest gemene delen (dit staat los van een eventuele overdracht).
![](https://primary.jwwb.nl/public/n/h/p/temp-aexnohwedwvjrltelfvy/1arxf1/2-12.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=1080%2C1080%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=345&height=345)